case_Sikkerhedsstyrelsen

157.000 danskere fik en VR-raket i hovedet

Med en virtual reality-kampagne fik Sikkerhedsstyrelsen antallet af fyrværkeriskader ned.

OPGAVEN
Hvert år kommer 250 danskere til skade af fyrværkeri i dagene omkring nytår. Især de unge mænd er i farezonen, og hele tre ud af fire fyrværkeriskader sker for mænd i alderen 15-35 år. Samtidig er denne målgruppe ekstrem svær at nå med almindelig kommunikation om de gode fyrværkeri-råd.

Sikkerhedsstyrelsen arbejder for at sikre, at antallet af skader ikke stiger. Derfor ønskede Sikkerhedsstyrelsen vores hjælp til en kampagne, der kunne få de unge mænd til at forstå, hvordan man skal omgå fyrværkeri på en sikker måde.

LØSNINGEN
En af vores indsigter var, at det er med fyrværkeri-sikkerhed, som det er med cykelhjelme og fartgrænser. Vigtigheden af at beskytte sig går først op for folk, når de har oplevet en ulykke

på nært hold. Vores løsning var derfor at udsætte de unge mænd for en realistisk og traumatiserende oplevelse af en fyrværkeriulykke. Dog ikke i virkeligheden, men i Virtual Reality.

Derfor udviklede vi en 360-graders VR-film som omdrejningspunkt for kampagnen. I filmen kunne man opleve, hvad der kan ske, hvis man ikke retter sig efter Sikkerhedsstyrelsens fyrværkeriråd, når man omgås fyrværkeri.

Filmen blev postet på Sikkerhedsstyrelsens Youtube-kanal og Facebook-side, da fyrværkerisalget startede. Her kunne de unge enten med deres VR-briller eller mobiltelefon se den dramatiske video.

En kortere version af filmen blev desuden vist i biografer og i offentlig transport i hele landet.

I hele kampagneperioden postede vi en lang række indhold på Facebook, der var målrettet de unge mænd. Velvidende at vi kommunikerede til en målgruppe, der som udgangspunkt ikke var interesseret i vores information, udviklede vi Facebook-indhold, der lignede det, de normalt ville reagere på. Vi lavede bl.a. memes og GIFs, der på en sjov og indirekte måde kommunikerede Sikkerhedsstyrelsens fyrværkeriråd.

Vi samarbejdede også med influenter, fx en FIFA-gamer, en rapper og en ungdomsvært, som målgruppen ser op til. Her optog vi deres deres reaktioner, når de så VR-filmen, og postede dem på Facebook.

Alt dette blev underbygget af en målrettet annoncering på Facebook, hvor vi, ved at dele målgruppen op i yderligere micro-målgrupper, sikrede, at de unge blev eksponeret for præcist det indhold, der passede bedst på dem. Og efter vi havde fået målgruppens opmærksomhed med det sjove indhold, fulgte vi op med taktiske og mere alvorlige budskaber om sikkerhed, som vi målrettede dem, der i forvejen havde interageret med vores Facebook-indhold.

Vi gennemførte også adskillige pop-up events rundt i hele landet på tekniske skoler og i shoppingcentre. Her kunne de unge mænd (og kvinder) se VR-filmen og svare på spørgsmål om fyrværkerisikkerhed. Medierne var også inviteret med, så de kunne viderebringe de vigtige budskaber og tale med de unge.

RESULTATET
Kampagnen fik kæmpe opmærksomhed i perioden op til nytårsaften, og VR-filmen blev set mere end 157.000 gange på Facebook.

I løbet af den korte kampagneperiode på to uger nåede Sikkerhedsstyrelsens budskaber ud til 843.000 brugere på Facebook, og indholdet genererede et engagement på 3.997.

Derudover nåede kampagnen ud til hele 2,1 millioner mennesker på andre platforme såsom informationsskærme i busser og tog samt via reklamer i biografer.

Kampagnen skabte også stor opmærksomhed i medierne med over 30 klip i både nationale og regionale medier – inklusive DR og TV2. Og lidt over 1.200 unge mænd prøvede VR-oplevelsen til de mange events rundt i landet.

Men vigtigst af alt faldt antallet af skadede i perioden omkring nytår 2017 med 4,9 pct. sammenlignet med samme periode i 2016.

Tak til vores samarbejdspartnere Khora VR og Bifrost Productions.

omtale

OMTALE

30 danske medier

social

SOCIAL

157.000 visninger på Facebook
843.000 blev nået på Facebook
3.997 engagerede sig i budskaberne

Virtual Reality

VR-RAKET

157.000 fik oplevelsen i deres Facebook-feed
1.200 prøvede oplevelsen på events IRL
2,1 mio. så den i busser, toge eller biografer

VIL DU HØRE MERE?

Mathias Holm Pedersen, partner og seniorkonsulent
mhp(at)holm.dk
+45 22 93 77 30

Mads Keilberg Johansen, digital chef og seniorkonsulent
mkj(at)holm.dk
+45 24 60 88 85