case_Bæredygtig jagt

OPGAVEN
Mange danskere er ikke fortrolige med kød fra jagtskudt vildt, selvom der er gode muligheder for at få det på gaflen i jagtsæsonen. Mens vildtkød er en naturlig del af kosten i vores skovrige nabolande og i gourmetlandet Frankrig, så er der i Danmark sjældent fokus på vildtkødet trods en stor interesse for mad generelt.

Informationsindsatsen Bæredygtig jagt ønsker at sætte vildtkødet på den gastronomiske agenda og udbrede danskernes kendskab til dets kvaliteter. Det skal bidrage til at skabe øget afsætning og forståelse for sammenhængen mellem naturpleje, jagt og vildtkødet på middagsbordet.

LØSNINGEN
Holm Kommunikation har sammen med nogle af de mest toneangivende danske stjernekokke skabt kokkekonkurrencen Årets Vildtret. Her dyster seks talentfulde kokke om at skabe de mest indbydende og spændende retter med vildt.

Vi har udviklet et slagkraftigt koncept med fagligt udfordrende konkurrenceregler og en stærk grafisk identitet for at cementere konkurrencen som en væsentlig, årligt tilbagevendende madbegivenhed.

Årets Vildret har kørt i fem år i træk, og i 2015 blev konkurrencen for andet år afholdt i samarbejde med Bolig Mad & Design-messen i Forum Copenhagen. Dermed fik tusindvis af danskere mulighed for at overvære kokkene tilberede vildtet helt tæt på.

2015 satte samtidig rekord i antallet af ansøgere med mere end 30 tilmeldinger fra førende kokke fra hele landet. Tim Vladimir var vært og styrede slagets gang, der mundede ud i en førsteplads til kok Yasser Naz fra Svinkløv Badehotel.

Konkurrencen bruges også til at sætte vildtkød på mediernes dagsorden. Både før, under og efter konkurrencen er medierne blevet fodret med spændende pressehistorier om bl.a. kokkene, vildtet og vinderen. Historierne vinkles til både lokale, regionale og landsdækkende medier for at nå bredt ud til befolkningen.

Bag linjerne har vi stået for etablering af messestand med køkkener og logistik, drevet samarbejdet og dialogen med ambitiøse kokke og dommere samt sponsorer og koordineret med foreningerne bag Bæredygtig jagt: Danmarks Jægerforbund, Dansk Skovforening og Sektionen for Større Jordbrug i Landbrug & Fødevarer.

RESULTATET

omtale

OMTALE

35 klip, inkl. indslag i TV2 Lorry
Reach: 3 mio. danskere

social

SOCIAL

+1.700 følgere på Facebook-side

Pressearbejdet har resulteret i mere end 35 klip i alt fra lokalaviser og madmedier. Under konkurrencen kom TV2 forbi og filmede til aftenens nyhedsudsendelse på flere af regionalprogrammerne, og samlet set er budskabet om vildtkødet nået ud til mere end 3 mio. danskere.

Op til og under konkurrencen kunne vildtinteresserede få gode tips og viden om vildtkød på Årets Vildtrets Facebookside, som følges fast af mere end 1.700 danskere. Derudover blev opslag fra dagen delt af både konkurrencekokkene, dommerne og publikum.

Bolig Mad & Design-messen i Forum Copenhagen havde ca. 40.000 besøgende, og kokkekonkurrencen var et af de mest populære events.

SE BILLEDER

VIL DU HØRE MERE?

Mette Nord, Projektleder
mn(at)holm.dk
+45 81 88 24 48