case_PlayStation Danmark

Blodig kampagne for PlayStation gik verden rundt

OPGAVEN
PlayStation skulle i marts lancere sit nye PS4-spil Bloodborne – en titel, som mange spilfans har ventet på. Men PlayStation ville gerne nå bredere ud til alle dem, der ikke i forvejen kendte spillet eller var rutinerede PlayStationbrugere. For computerspil er i dag en populær kulturgenre, der ikke har fortjent sit nørdede ry. Den historie ville PlayStation gerne fortælle, og det var derfor nødvendigt at tænke i utraditionelle baner for at sikre, at Bloodborne fik bred opmærksomhed.

LØSNINGEN
Bloodborne appellerer især til yngre mænd, og er – som titlen afslører – meget blodigt. Vi fandt ud af, at der i Danmark er stor mangel på unge mandlige bloddonorer – sidste år var blot 38 pct. af nye bloddonorer i hovedstadsregionen mænd.

Vi lancerede derfor #GivBlodForBloodborne, et kampagnesamarbejde mellem PlayStation Danmark og GivBlod. Her opfordrede vi unge mænd til at møde op på IT-Universitetet i København den 23. marts 2015 og donere blod eller tilmelde sig som bloddonor, og som tak få et PlayStation-spil. Kampagnen satte fokus på PlayStations nye spil, og var samtidig med til at løse et livsvigtigt problem og få flere mænd til at melde sig som bloddonorer.

Unge mænd benytter i høj grad de sociale medier. Kampagnen blev derfor bygget op om hashtagget #GivBlodforBloodborne, der opfordrede til deling på Twitter og Instagram. Vi inviterede også medier og bloggere til at deltage på dagen og høre mere om det utraditionelle samarbejde.

RESULTATET

omtale

OMTALE

40 danske medier
300 udenlandske medier

social

SOCIAL

100.000 likes/delinger
2.000 # på Twitter

blod

BLOD

100 donerede
525 tilmeldte sig som doner

  • Mange hundrede mennesker stod i kø i flere timer på IT-Universitetet for at deltage. 
  • Knap 100 mennesker donerede blod og ca. 525 tilmeldte sig som donorer – det er rekordhøjt for et GivBlod-event.
  • Kampagnen fik omtale i mere end 40 medier i Danmark, herunder indslag på TV 2 og på DR’s web-tv.
  • I alt havde kampagnen en reach på 11,5 mio. i Danmark.
  • Kampagnen gav genlyd i hele verden, og samarbejdet mellem PlayStation og GivBlod fik i alt omtale i mere end 300 medier, bl.a. tyske Bild, amerikanske Esquire og britiske DailyMirror og BBC.
  • Mere end 100.000 mennesker likede eller delte #GivBlodForBloodborne på Facebook, og lige så mange så videoen på YouTube. Over 2.000 mennesker omtalte kampagnen på Twitter, og kampagneflyeren fik 1 mio. visninger på Imgur.com

VIL DU HØRE MERE?

Mathias Holm Pedersen, seniorkonsulent
mhp(at)holm.dk
+45 22 93 77 30

Amalie Butze-Ruhnenstierne, konsulent
abr(at)holm.dk
+45 25 34 03 91