case_Ubisoft Danmark

Hackere satte computerspil på dagsordenen

OPGAVEN
Da spilfirmaet Ubisoft skulle lancere spillet Watch Dogs 2, var deres ambition at nå en bredere målgruppe end skaren af hardcore gamers, der allerede følger dem tæt.
Der udkommer konstant store titler til spilkonsollerne fra en lang række internationale udgivere, og der er hård kamp om både journalister og forbrugeres opmærksomhed.

Det krævede derfor en skæv vinkel og et usædvanligt samarbejde at opnå omtale i landsdækkende medier, hvor Ubisoft normalt ikke plejer at få opmærksomhed.

LØSNINGEN
Watch Dogs 2 handler om hackeren Mark Holloway, der sammen med sit hacker-team Dedsec kæmper mod kriminelle og korrupte netværk.
Mange associerer hackere med cyberkriminalitet, men vores research pegede på et helt andet samfundsproblem – nemlig at Danmark mangler it-sikkerhedseksperter, der kan beskytte os mod fremtidige it-trusler.

Ifølge en rapport fra regeringen står Danmark til at mangle 19.000 it-professionelle i 2030[1], og det kan give problemer for vores evne til at forhindre cyberkriminalitet. Derfor er efterspørgslen på hackere i den gode sags tjeneste, også kaldet white hat hackers, et stort problem for samfundet.

Denne viden blev udgangspunktet for kampagnen, der både skulle sætte fokus på et aktuelt samfundsproblem og skabe omtale af Watch Dogs 2. Under taglinen ’Danmark har brug for flere hackere’ lancerede vi kampagnen i samarbejde med Københavns Universitet, der gerne vil tiltrække flere studerende til it-studierne.

RESULTATET

omtale

OMTALE

Omtale i 29 danske medier
Reach: +7,5 mio.

SOCIAL

Reach: 185.000
Klik på opslag: +7000

HACKER-UDFORDRINGEN

+3.700 tog testen
757 gennemførte

Kampagnens centrale omdrejningspunkt var en hacker-udfordring, vi udviklede i samarbejde med Deloitte, der bl.a. rådgiver virksomheder inden for it-sikkerhed og cyberkriminalitet. På kampagnesiden www.flerehackere.dk kunne alle med en lille hacker i maven teste deres evner igennem fire niveauer, der gradvist blev sværere. Dem der klarede alle fire udfordringer deltog samtidig i konkurrencen om billetter til verdens største digitale festival, DreamHack, i Sverige.

Kampagnen gik i luften med en solohistorie på EkstraBladet.dk. Derefter sendte vi en pressemeddelelse bredt ud, og kampagnen spredte sig hurtigt og resulterede bl.a. i et indslag i DR2 Dagen og fire omtaler i nationale radioudsendelser, hvor vores samarbejdspartnere fra Deloitte og Københavns Universitet deltog.

VIL DU HØRE MERE?

Mathias Holm Pedersen, Partner & Seniorkonsulent
mhp(at)holm.dk
+45 22 93 77 30

Esben Berg Nielsen, Konsulent
ebn(at)holm.dk
+45 26 36 81 22