Nyheder - 22.01.17

Den seneste udvikling i danskernes digitale vaner

DR har netop udgivet deres årlige rapport om udviklingen i danskernes brug af elektroniske medier. Vi har kigget rapporten igennem med kritiske PR-øjne og fanget de mest interessante tendenser.

Vores tidsforbrug på nettet stiger stadig. Her er det smartphonen, der har den største stigning i dagligt forbrug fra 60 til 64 % på et år. Radiolytning falder, streaming vinder frem, Live-video er kedeligt og internetstridigt, YouTube hitter særligt blandt de helt unge – og måske er de yngre, end vi går og tror. Vi har samlet fem vigtige pointer for PR-ansvarlige:

Vær til stede, hvor kunderne er
Rapporten viser, at flere og flere danskere er på sociale medier hver dag. Danskernes daglige brug af sociale medier stiger på både Facebook, Snapchat, Instagram, Twitter og LinkedIn, og kvinder bruger dagligt 11 minutter længere på sociale medier end mænd.

Derfor er det en god idé som virksomhed at tage stilling til, hvad I kan bidrage med på sociale medier, hvem jeres målgruppe er, og på hvilket socialt medie I bedst kan nå dem. For brugerne og kunderne er der.

De 12-19 årige ændrer medievaner
Medievanerne hos de unge ændrer sig, og de 12-19 åriges brug af Facebook er faldet. I 2015 var 73 % af unge på Facebook flere gange dagligt, mens det tal nu er faldet til 53 % i 2016. I stedet bruger aldersgruppen i højere grad Snapchat, Instagram og Youtube. Og måske også Jodel

Vurdér om jeres tilstedeværelse skal være på Facebook, eller om I bedre kan ramme målgruppen ved en profil på Snapchat, Instagram eller YouTube, hvor de unge i højere grad er aktive. Eller tænk i nye baner. Vi ved at tallene for messaging apps som Messenger og WhatsApp er stigende, ligesom der er en interessant udvikling i gang med anonyme apps som Jodel.

Danskerne får deres nyheder på sociale medier
Størstedelen af danskerne får fortsat deres nyheder fra radio og tv, men særligt blandt de 15-29 årige vinder sociale medier frem som det sted, hvor de får deres nyheder.

Udnyt til jeres fordel, at danskerne og særligt de yngre aldersgrupper anvender sociale medier til at læse nyheder og baggrundshistorier, og at de sociale medier i stigende grad fungerer som de unges avis. I har derfor en mulighed for at vinkle jeres indhold på en interessant og aktuel måde, da tallene viser, at brugerne læser med.

YouTube er danske børns favoritmedie
Børns digitale medieforbrug stiger, og det er særligt YouTube, der fanger børnenes opmærksomhed. YouTube er nemlig dagligt i kontakt med 31 % af de 3-6 årige og 70 % af de 7-12 årige, hvilket gør mediet til en mastodont for disse aldersgrupper. Generelt er børnene aktive brugere af digitale skærme, som de 7-12 årige i gennemsnit ser på i 3 timer og 10 minutter hver dag.

Overvej om I kan fange de yngre målgrupper på YouTube. De yngste er ofte ikke på sociale medier, og derfor kan YouTube være et rigtig godt medie til at fange målgruppens opmærksomhed, da de er storforbrugere af mediet.

Videoer på sociale medier skal tekstes
95 % af brugerne på Facebook, Instagram og Snapchat ser videoer uden lyd, da det kan være besværligt, pinligt eller generende at have lyd på, særligt når brugerne befinder sig på offentlige steder.

Husk derfor altid at tekste jeres videoopslag, da brugervenligheden og brugernes velvilje til at se videoen færdig øges, når der er lagt undertekster på.

Læs hele Medieudviklingen 2016 fra DR Medieforskning her.

 

Ønsker du at vide mere om Holm Kommunikations tilgang til sociale medier, eller hvordan I som virksomhed kan gøre brug af Medieudviklingen 2016, så kontakt digital chef Mads Keilberg Johansen på 24608885 eller mkj@holm.dk.

Læs også vores pointer fra Danmarks Statistiks undersøgelse af danskernes digitale vaner.