Nyheder - 21.12.16

Danskernes digitale vaner i 2016

Danmarks Statistik har udgivet en oversigt over danskernes digitale vaner i 2016. Hvad kan vi bruge statistikkerne til set fra et PR-bureaus perspektiv? Vi har samlet fem punkter, vi kan lære noget af: 

Tilpas alt indhold til mobilformat
Statistikkerne taler sit tydelige sprog: Mobilen er danskernes foretrukne enhed, når vi skal på internettet, hvor hele 82 % tilgår via mobilen, hvilket overhaler de 75 % danskere, som tilgår internettet fra computere – selvfølgelig de bærbare af slagsen. Blandt de unge er tallene endnu højere med 98 % af de 15-18-årige, der tilgår internettet via mobilen.

Derfor skal alt digitalt indhold (hjemmesider, sociale medier, digitale kampagner) fungere på mobile enheder, da størstedelen vil se jeres indhold på farten med mobilen i hånden.

graf-1

Alle aldersgrupper er potentielle målgrupper på sociale medier
3,2 mio. danskere er på sociale medier, og selvom der er en overvægt af yngre danske brugere, er de ældre generationer også repræsenteret. 97 % af 16-24 årige anvender sociale medier, mens 60 % af de 55-64-årige er sociale medie-brugere.

Husk derfor at indtænke de ældre som mulige målgrupper på sociale medier, da de bliver tiltagende mere aktive, og de er en mindre efterspurgt målgruppe end eksempelvis de unge.

graf-2

Vær til stede på flere sociale medier for at fange målgruppen
74 % af danskerne anvender sociale medier. Facebook er mest populær og bruges af 67 %, mens Snapchat, Instagram og Linkedin følger efter med hhv. 25 % og 24 %. Jo yngre brugerne er, desto flere sociale medier er de aktive på. Dog er danskerne hovedsageligt aktive på et sted mellem et og fire sociale medier.

Derfor er det vigtigt at være til stede på flere sociale medier for at nå sin målgruppe, da man kan nå brugerne med forskelligt indhold og annoncer via mediernes egne særlige formater.

graf-3a

graf-3b

Sørg for god online kundeservice og informationstilgængelighed
82 % af danskerne søger og sammenligner information om varer eller tjenester på internettet. Danskere i alle aldre køber varer på internettet, og de er i høj grad erfarne digitale brugere, hvor fx 58 % søger informationer om produkter inden et køb.

Derfor er det centralt, at der altid leveres god kundeservice, da dårlige ratings og negative anmeldelelser fylder hurtigt på internettet og sociale medier. Hav altid tilstrækkeligt med informationer om produkter tilgængelige og sæt ressourcer af til community management.

graf-4

Følg den digitale udvikling blandt de 15-18 årige brugere
100 % af de 15-18 årige er online ugentligt, og aldersgruppen er i høj grad kendetegnet som superbrugere. De unge anvender internettet til at være på sociale medier (97 %), sende mails (95 %) og lytte til musik (94 %). Der er hele 35 % af de unge, som anvender 5 eller flere sociale medier, så de unge er massivt repræsenteret på mange platforme.

Derfor skal den digitale udvikling blandt de yngste brugere følges nøje, så man som virksomhed konstant har et indblik i, hvad de unge interesserer sig for og laver på sociale medier, for udviklingen går stærkt.

graf-5a

graf-5b

Ønsker du at vide mere om Holm Kommunikations tilgang til sociale medier eller hvordan I som virksomhed kan gøre brug af danskernes digitale vaner, så kontakt digital chef, Mads Keilberg Johansen, på 24608885 eller mkj@holm.dk.

Kilde: Danmarks Statistik, It-anvendelse i befolkningen 2016