case_SAP

Digitalt oplevelsescenter gav ministerbesøg og medieomtale

Én erhvervsminister, et folketingsmedlem og 14 journalister mødte op til åbningen af SAP’s nye digitale oplevelsescenter.

UDFORDRINGEN
Formålet med SAP Experience Center er at inspirere virksomheder, organisationer, politikere, studerende og beslutningstagere til at mødes og innovere deres forretning ved at kombinere data, design og digitale forretningsmodeller. Af den grund er centeret, der befinder sig på 5. sal hos SAP i Nordhavn i København, åbent for offentligheden og gratis at besøge.

SAP’s udfordring var at kommunikere budskabet ud med nok pondus til, at det nåede beslutningstagere og andre, der har berøring med og interesse for ny teknologi – og ikke kun egne samarbejdspartnere. SAP’s ønske var at få såvel VL-grupper som studerende på besøg i centeret, og samtidig var det vigtigt, at historierne ikke kun kom fra SAP selv, men i ligeså høj grad fra de eksperter og talspersoner blandt medarbejderne, der er tættest på teknologien og løsningerne.

BAGGRUND
Alle taler om den digitale transformation, kunstig intelligens og fremtidens arbejdsmarked – men alt for få gør noget ved det, og det gælder også danske virksomheder. Det var erkendelsen hos SAP Danmark, som satte sig for at bygge Nordens første digitale center med interaktive rum med konkrete værktøjer, der viser, hvordan ny teknologi kan muliggøre virksomhedernes digitale transformation.

LØSNINGEN
Holm Kommunikation lagde på syv uger, og i tæt samarbejde med SAP, en strategi for optakten til og selve lanceringen, så budskabet blev belyst fra så forskellige interessante vinkler som muligt. Derudover blev nøglemedarbejdere inddraget fra start for at sikre, at deres netværk også blev informeret om de mange muligheder centeret tilbyder. Til dette formål producerede Holm Kommunikation en content plan på tværs af SAP samt videoindhold, infografikker og indlæg til sociale medier. Fokus på employee advocacy skulle fungere som et pilotprojekt, der kunne repliceres i organisationen efterfølgende.

Som optakt til lanceringen sørgede Holm bl.a. for, at der blev teaset for centerets lancering i nyhedsbilledet og på sociale kanaler, herunder med særligt fokus på LinkedIn.

SAP Experience Center blev officielt åbnet i oktober 2017 af forhenværende Erhverv- og Vækstminister Brian Mikkelsen (K), som klippede snoren over med en digital saks og i en efterfølgende tale hyldede det digitale innovationsmod i Danmark. Foruden ministeren blev lanceringen bl.a. akkompagneret af Ida Auken, MF (RV) og formand for SIRI-Kommissionen samt repræsentanter fra Dansk Industri, der også holdt taler.

Der var fokus på at invitere en bred pallette af interessenter. Til stede i centeret under lanceringen var journalister, influenter, samarbejdspartnere, kunder og meningsdannere.

RESULTATET

BESØG

1 minister
1 folketingsmedlem
14 journalister

OMTALE

3 direkte tv-interviews
19 artikler
1 radiointerview

SOCIAL

5 C-level ambassadører aktiveret
+50 stykker indhold delt
15 stykker indhold produceret inkl. videoer og infografikker

  • Besøg af 14 journalister før og under lanceringen. Herunder TV2 News, der interviewede daværende erhvervsminister Brian Mikkelsen og Jesper Schleimann, SAP’s CTO i Norden, som blev sendt live fra centeret
  • Taler fra en minister, en repræsentant fra industrien og et folketingsmedlem
  • Omtale af SAP Experience Center i 19 artikler, 1 radiointerview og 3 direkte tv-interviews
  • Social medie-aktivering af fem interne nøgleambassadører fra C-level
  • +50 stykker indhold delt om centret på sociale medier

VIL DU HØRE MERE?

Christian Top Marchant, seniorkonsulent
ctm(at)holm.dk
+45 29 43 12 38

Mads Keilberg Johansen, digital chef og seniorkonsulent
mkj(at)holm.dk
+45 24 60 88 85