case_Smart ID

Snydetricks satte fokus på ID-kultur

Kreative tricks til at snyde med ID og lyve om alder fik mange unge til at bruge appen Smart ID. Desuden satte kampagnen ID-kultur på den politiske dagsorden.

OPGAVEN
Hver tredje ung under 18 år har forsøgt at snyde med et ID eller løjet om sin alder. Og 20 pct. af alle, der på deres job har skulle vurdere folks alder, er blevet råbt ad, mens 8 pct. er blevet truet, og 2 pct. udsat for fysisk vold.

Danske Spil, Tobaksproducenterne, Salling Group og COOP ønskede sammen med en række andre virksomheder at sætte fokus på ID-kulturen i Danmark, herunder at gøre det mere acceptabelt at spørge og blive spurgt om ID. Samtidig ønskede virksomhederne at få flere unge til at bruge appen Smart ID – et digitalt ID, som giver mulighed for at købe aldersbegrænsede varer, selvom man har glemt sit fysiske ID-kort.

LØSNINGEN
Hvordan italesætter man en skrantende ID-kultur uden en løftet pegefinger? Vores løsning var at spørge målgruppen og gøre dem til medudviklere af kampagnen. Derfor gennemførte vi fokusgrupper med unge i aldersgruppen 15-18 år samt ekspedienter, der er vant til at spørge om ID. Herefter udviklede vi en liste over de mest kreative metoder til at snyde med ID eller lyve om alder.

De bedste tricks lavede vi om til humoristiske film, som blev delt på Facebook og Instagram og desuden målrettet de unge via annoncer. I en af videoerne møder vi Sara på 17 år, som lader som om, hun taler i telefon, for at undgå at blive spurgt om ID, og Viktor på 16 år, som forsøger sig med mascara-overskæg for at købe fadøl på en bar.

Vi udviklede også en række materialer til kiosker og supermarkeder, som med henvisning til kampagnen og Smart ID-løsningen forklarer vigtigheden af en sund ID-kultur.

Desuden gennemførte vi i samarbejde med analyseinstituttet Epinion en national befolkningsundersøgelse, som kortlagde danskernes holdning til og erfaring med ID-snyd. Resultaterne blev brugt i den direkte dialog med politikere og beslutningstagere, ligesom de dannede grundlaget for presseindsatsen.

RESULTATET
Kampagnen fik stor opmærksomhed på de sociale medier. Videoerne blev tilsammen set mere end en halv million gange – især af målgruppen, og mange unge har siden taget Smart ID-appen i brug.

Desuden satte indsatsen ID-kultur på den politiske dagsorden og kickstartede en diskussion med deltagelse af bl.a. børne- og socialministeren og Børnerådet, ligesom en række virksomheder bidrog til at sætte fokus på ID-kontrol og aldersbegrænsninger hen over sommeren og efteråret 2018.

VIL DU HØRE MERE?

Mathias Holm Pedersen, partner og seniorkonsulent
mhp(at)holm.dk
+45 22 93 77 30

Mads Keilberg Johansen, digital chef og seniorkonsulent
mkj(at)holm.dk
+45 24 60 88 85