case_Sikkerhedsstyrelsen

Verdens første fyrværkeriulykke i 5D

Vi udviklede en fyrværkeriulykke i 5D for Sikkerhedsstyrelsen, som nåede ud til 1,8 mio. danskere.

OPGAVEN

Hvert år kommer mere end 250 danskere til skade af fyrværkeri i dagene omkring nytår. Tre ud af fire fyrværkeriskader sker for mænd i alderen 15-35 år. I langt de fleste tilfælde er årsagen, at de tilskadekomne ikke har fulgt de officielle fyrværkeriråd.

Sikkerhedsstyrelsen bad os for andet år i træk om at lave en kampagne, der skulle ændre de unge mænds adfærd. Men hvordan kommunikerer man en så vigtig besked til en målgruppe, der er notorisk kendt for ikke at ville lytte til voksne?

LØSNINGEN

I stedet for at løfte pegefingeren udviklede vi en kampagne, hvor unge på egen krop kunne opleve, hvad der sker, når man ikke følger fyrværkerirådene.

Den kreative løsning var at udsætte de unge mænd for en fyrværkeriulykke – ikke i virkeligheden, men via en 5D Virtual Reality-oplevelse, der bragte de unge mænd så tæt på oplevelsen af en ulykke som muligt, uden at de rent faktisk kom til skade.

Kampagnens omdrejningspunkt var en video af to unge mænds reaktion på oplevelsen. Videoen blev målrettet de unge på Facebook og Instagram, og derudover udviklede vi indhold med referencer til popkultur for at få de unge til at tale om fyrværkerisikkerhed samt sikkerhedsbriller.

Indholdet blev ligesom videoen strategisk placeret på Facebook, og vi holdt samtalen kørende med community management i øjenhøjde.

Derudover afholdt vi en event, hvor udvalgte unge samt danske medier kunne prøve 5D VR-oplevelsen.

RESULTATET

– På kun to uger nåede alt indholdet ud til 1,8 mio. brugere på Facebook.

– Kampagnevideoen nåede ud til 1,27 mio. danskere, hvoraf 1 mio. var organisk.

– Kampagnevideoen fik knap 1 mio. visninger.

– Kampagnen fik samlet knap 40.000 likes/kommentarer/delinger.

– Eventen resulterede blandt andet i interviews med unge fra målgruppen til DR og TV2 News.

– Ydermere faldt antallet af unge, der kom til skade med fyrværkeri, med 11,4 pct. – det laveste i 10 år.

VIL DU HØRE MERE?

Mathias Holm Pedersen, partner og seniorkonsulent
mhp(at)holm.dk
+45 22 93 77 30

Mads Keilberg Johansen, digital chef og seniorkonsulent
mkj(at)holm.dk
+45 24 60 88 85