01 Opgave
Et tak til danskerne for at have
været medlem af EU i 50 år
Danmarks medlemskab af Europa-Kommissionen er ikke noget, der fylder ret meget i hverdagen hos den almene dansker – i hvert fald ikke fra et kommunikativt perspektiv. Og når EU har trukket overskrifter i medierne, har det ofte handlet om krumme agurker eller farlige lakridspiber og kanelsnegle. Så hvordan fanger man danskernes opmærksomhed, når Europa-Kommissionen gerne vil fejre, at Danmark har været medlem af EU i 50 år?
02 Løsning
En kampagne, der med ironisk distance
prikker til danskernes fordomme om EU
Selvom EU selvfølgelig er meget mere end skøre vandrehistorier, må vi erkende, at de gakkede historier om EU er fyldt med energi og følelser. Derfor blev danskernes fordomme om EU omdrejningspunktet for kampagnen ‘EU - 50 år i medgang og modgang’.
Her lavede vi en række ironiske historier til Europa-Kommissionens egne sociale kanaler med ironiske forklaringer på, hvorfor fx racedyr skal udfases fra 2028, eller hvorfor aldersgrænsen for køb af tobak skal hæves til pensionsalderen. Og dét satte gang i kommentarsporet!
Med clickbait lykkedes det at lave en kampagne med en anden karakter end tidligere kampagner fra EU’s hånd, og Europa-Kommissionen lykkedes med at kommunikere i øjenhøjde med danskerne - med ironi, sarkasme og sort humor.