Holm logo

Holm Kommunikation

Kontakt
Kontakt

Hej, din browser er desværre uddateret

Vi kan se, at din browser ikke er opdateret i lang tid. Vi anbefaler, at du opdaterer den til Microsoft Edge eller downloader en ny herunder.
Kampagne
Digital kampagne

Fejring af 50 års medlemskab i EU

Kunde

EU-Kommissionen

Opgave

Kampagne til danskerne om tak for 50 års medlemskab af EU

01 Opgave

Et tak til danskerne for at have
været medlem af EU i 50 år

Danmarks medlemskab af Europa-Kommissionen er ikke noget, der fylder ret meget i hverdagen hos den almene dansker – i hvert fald ikke fra et kommunikativt perspektiv. Og når EU har trukket overskrifter i medierne, har det ofte handlet om krumme agurker eller farlige lakridspiber og kanelsnegle. Så hvordan fanger man danskernes opmærksomhed, når Europa-Kommissionen gerne vil fejre, at Danmark har været medlem af EU i 50 år?

02 Løsning

En kampagne, der med ironisk distance
prikker til danskernes fordomme om EU

Selvom EU selvfølgelig er meget mere end skøre vandrehistorier, må vi erkende, at de gakkede historier om EU er fyldt med energi og følelser. Derfor blev danskernes fordomme om EU omdrejningspunktet for kampagnen ‘EU - 50 år i medgang og modgang’.

Her lavede vi en række ironiske historier til Europa-Kommissionens egne sociale kanaler med ironiske forklaringer på, hvorfor fx racedyr skal udfases fra 2028, eller hvorfor aldersgrænsen for køb af tobak skal hæves til pensionsalderen. Og dét satte gang i kommentarsporet! 

Med clickbait lykkedes det at lave en kampagne med en anden karakter end tidligere kampagner fra EU’s hånd, og Europa-Kommissionen lykkedes med at kommunikere i øjenhøjde med danskerne - med ironi, sarkasme og sort humor.


ResultateR

Mere end 1 mio.danskere blev eksponeret for kampagnen på EU-Kommissionens sociale medier
Samlet fik opslagene 7.000 likes, reaktioner og kommentarer
1.400 danskere kommenterede på opslagene på tværs af Facebook og Instagram
Mere end 500 personer delte de uægte posts på deres profiler
Kampagnen fik pressedækning i Markedsføring

No items found.

Vil du høre mere?

No items found.

portefølje

Se vores andre cases

Hvordan kan vi
hjælpe dig?

Pil til højre
Kontakt
Kontakt