01 Opgave
Kendskab til miljøprisen
Nordisk Råd og Nordisk Ministerråd ønskede at lave en kampagne, der skulle øge kendskabet til miljøprisen og vise, hvordan prisen gør en væsentlig forskel for både vinderen af prisen samt de nominerede.
Et ønsket resultat var en større tilslutning til prisen, når årets vinder blev kåret i november 2021 samt en stigning i antallet af ansøgere til prisen i 2022.
Men hvordan laver man en engagerende og kreativ kampagne, som gør opmærksom på en pris, der uddeles på tværs af alle otte nordiske lande, og som samtidig sætter bæredygtighed i fokus?
02 Løsning
Et stafet for miljøet
Vi søsatte Den Nordiske Miljøstafet, som skulle rejse på tværs af de otte nordiske lande, Grønland, Island, Færøerne, Norge, Finland, Sverige og Danmark, og via sociale medier skabe opmærksomhed om miljøprisen, det nordiske samarbejde samt bæredygtige initiativer i hvert land.
Det blev en opgave udi projektledelse; en mobilisering af Norden, som via ét stort netværk skulle hjælpe med at fragte stafetten rundt på en bæredygtig måde. Reglerne var simple: Stafetten skulle fragtes så langt, man havde lyst og ressourcer til, men måtte ikke belaste klimaet yderligere end allerede planlagt. Det vil sige, ingen fly-, tog- eller bilture måtte bookes udelukkende for at fragte stafetten rundt.
Kampagnen foldede sig ud på sociale medier med content, som stafetdeltagerne selv havde optaget, mens de havde stafetten i hånden eller overdrog stafetten til den næste deltager. Det optagede content blev delt på en dedikeret Facebook-side samt Nordisk Råds Instagramprofil. På den måde kunne man som seer løbende følge med i stafettens rejse ‘live’, og dermed blev der tilføjet et engagerende element til kampagnen.
Vinderen af miljøprisen 2013 Selina Juul rundede kampagnen af d. 2. november i Skuespilhuset, hvor hun overrakte prisen til Tænketanken CONCITO for udviklingen af Den Store Klimadatabase.