01 Opgave
Utallige ulemper ved at købe kopivarer
Handel med kopivarer har mange samfundsskadelige konsekvenser. Det går ikke kun ud over de virksomheder, som mister direkte salg for knap 7 mia. kr. om året, men det har også konsekvenser for de personer, der producerer varerne, og kan have sundhedsskadelige konsekvenser for dig, der køber og bruger dem.
Handel med kopivarer er desuden blevet bevist sammenkoblet med alvorlig og organiseret kriminalitet som eksempelvis handel med narkotika, ulovlig våbenbesiddelse, hvidvask, skatteunddragelse og menneskehandel.
Patent- og Varemærkestyrelsen ønskede en kampagne målrettet unge mellem 18-24 år, der skulle sætte fokus på ulemperne ved at købe kopivarer, og få folk til at vælge ægte i stedet for kopivarer. Kampagnen skulle lanceres i forbindelse med World Anti-Counterfeiting Day 2022.
02 Løsning
En personificering af kopivarer
Det er sådan med kopivarer, at selvom de ofte virker som en ægte vare, lyder som en ægte vare eller lugter som en ægte vare, så er det ikke altid ensbetydende med sandheden. Ofte kan man mærke et eller andet forkert ved dem.
Vi valgte at sætte fokus på netop dette gennem kampagnesloganet “Drop kopivarerne, vælg ægte”.
Vi fik produceret en film, hvor vi udvalgte tre af de vigtigste budskaber (mistænkelige priser, skadelig kemi og støtte af organiseret kriminalitet). Hovedpersonen i filmen var influencer og komiker Martin Johannes Larsen, der spillede hovedrollen som en kopivare. Martin Johannes Larsen skulle spille overfor sig selv som personificeringen af en kopivare for at vise, hvor galt det kan gå, og hvorfor man skal vælge ægte.
Ud over videoen udviklede vi informerende og humoristiske opslag til sociale medier, så budskabet nåede ud til målgruppen på de platforme, hvor de er til stede. Derfor kørte kampagnen på både Facebook, Youtube, Instagram, Snapchat og TikTok.
Filmen er produceret af ISAAC Productions.