01 Opgave
Kampagne uden løftet pegefinger
Hvert år kommer omkring 250 danskere til skade med fyrværkeri nytårsaften. Tre ud af fire ulykker sker for unge mænd i alderen 15-35 år, der ikke overholder de officielle fyrværkeriråd.
For at komme problemet til livs bad Sikkerhedsstyrelsen os om at udvikle en treårig kampagne, der skulle ændre de unge mænds adfærd. Men hvordan kommunikerer man en så vigtig besked til en målgruppe, der er notorisk kendt for ikke at ville lytte til voksne?
02 Løsning
Ulykke i 3D og 5D
2017: Vi udviklede en VR-video, hvor unge på egen krop kunne mærke, hvordan en fyrværkeriulykke føles i 3D. Filmen blev vist i biografer og på sociale medier og uddannelsesinstitutioner over hele landet. Udvalgte influencers delte reaktionsvideoer på Instagram og Facebook.
2018: Vi gik skridtet videre og udviklede en komplet 5D-oplevelse, hvor unge iført VR-briller rent fysisk kunne smage champagnen, mærke eksplosionen og vågne op i en rigtig ambulance.
2019: Her anvendte vi udelukkende memes. Se casen her.